HENKYOでは、アーティストTIDEによる個展「1984」を開催いたします。TIDEの個展としては、2021年以降約2年ぶりの開催となり、東京・原宿へ移転したHENKYOの新しいギャラリースペースでの初の展覧会となります。

本展は現在の活動の全容を紹介する内容となっており、前期を「BLACK」、後期を「WHITE」とし、2つの会期に分け、TIDE作品の象徴でもある日常生活から喚起されるオブジェやモチーフをそれぞれの色で分け描いた大型のキャンバス作品を展示いたします。また、前期後期の会期を通し、TIDEの芸術活動の原点である小規模で緻密な作品に回帰し制作をした100点の水彩画を一同に公開いたします。

「1984」にて制作されたキャンバス画では、TIDE自身の日常生活から切り取られたミステリアスなオブジェをモチーフとして描いています。モチーフそのものが持つ文脈から切り離され、そのほとんどがフォトリアリスティックなスタイルで描かれており、アーティスト自身から派生する、よりパーソナルな意味を持ち合わせ、作家の一部として、また彼だけが知っている暗示的な部分をも携えています。アクセサリーから子供の玩具、十字架のような形まで、総じてさまざまなモチーフが描かれていますが、すぐにそれとわかるものもあれば、ストーリーをはっきりと示さず、ひとえに親しみを感じさせるものもあります。これらの作品は、一見するとこれまで主にソフトファニシングを配した部屋の中にキャラクターを置く「CAT」シリーズで知られてきたアーティストにとって、新たな出発点のように見えるかもしれません。しかし、本展の作品を改めて注視してみると、新作に登場するオブジェやモチーフのいくつかは以前にも作品に登場しており、構図の背景に繰り返し用いたりしながら、TIDEを象徴する手がかりの痕跡のように散りばめられていることがわかります。

TIDEの作品は、主に自身の過去の記憶、日常生活での経験、心象風景をベースにしており、2次元と3次元のモノクロームの世界を同時に表現しています。「CAT」のキャラクターは、アーティスト自身と彼の愛する人たちの体現であると同時に、さまざまな思考、感情、記憶の伝導体としての役割も果たしています。近年、夢と現実の境界を表現したような世界を確立するために描かれていた「CAT」の家庭的な立ち位置としての設定は徐々に変化し、より抽象的で夢のような架空の世界観に近づいて行きました。今まで描かれてきたインテリアの壁や窓が消え、星空が見え、十字架のような窓枠だけが残り、家庭的な空間を暗示するものが徐々に排除され、記憶やノスタルジアというテーマを猫の存在のみで伝えることが可能になっていきました。本展で公開する新作群は、永続的に続いてきたコンセプトの蒸留でもあり、緩やかに抽象化へと作品が変化する重要な通過点でもあります。最終的には、元々のモチーフの文脈から完全に切り離され、絵画の中で記憶や経験を超越したTIDE自身でしか表現することのできない一連の絵画世界に結実していきます。この一連のプロセスは、今回初めて立体的に描かれた「CAT」の’肖像画’に最も顕著に表れていると言えます。絵画の構図と「CAT」のポーズは、17世紀の肖像画のリアリズムを携え、現実と虚構、知覚と自己の間に緊張感を発生させ、 その曖昧な表情に鑑賞者自身の感情を投影させていきます。本展は、これまでのTIDEの作品から得た視覚的な手がかりを辿り、物語を解き明かし、定義することを促す機会になるでしょう。

TIDEはこれまで、黒と白の顔料を主体とし、極めて限定された色を巧みに使用してきました。今回の新作も同様の色彩を用いており、キャンバスの支持体を黒地と白地の二種に分け、それぞれにオブジェやモチーフを描いています。しかし、作品をよく見ると、赤や青といった色彩が新たに使用され、以前のシンプルな塗布からの移ろいが見られ、色彩や色調の深みをより重視する画風に変化していることがわかります。これらの新作が彼の作品の方向転換を語ると同時に、本展では小さな猫の爪を描いた100点の水彩画が並べられ、TIDEがキャリアの初期に制作していた緻密で繊細な鉛筆画への回帰にも触れることのできる機会となります。TIDEが作品の中で繰り返し用いるモチーフである猫の爪のイメージは、キャンバスに描かれるオブジェと同様に、制作を続ける彼自身の深い考察の中でより大きな意味を持つようになっていきました。猫の体のパーツの一部である爪は、生きている猫の物質的な証拠でもあり、それらは多層構造になっていて外側を研ぎ内側にある新しく鋭い爪へと絶えず再生されていきます。自宅のあちこちで見つけたり、好奇心や興味の対象として収集した爪には、彼自身の絶え間ない関心が深く宿っていることが分かり、常に作品と対峙しより深い層にある新たな境地へと挑み続けるTIDEの絵画制作への姿勢が顕著に投影されているものと言えます。

1984 [BLACK]
期間 : 2023.12.8日(金) – 27(水)
開館時間 : 12:00 – 19:00
休廊日:日曜 , 月曜 , 祝日
場所 : HENKYO ( 東京都渋谷区神宮前5丁目9-15-B2F)

1984 [WHITE]
期間 : 2024.1/12(金) – 27(土)
開館時間 : 12:00 – 19:00
休廊日:日曜 , 月曜 , 祝日
場所 : HENKYO ( 東京都渋谷区神宮前5丁目9-15-B2F)

※12/8(金) ,1/12(金)のみ17時までの営業となります。
※住所が移転となりましたので、ご注意ください。

HENKYO is pleased to present ‘1984,’ a solo exhibition by the artist TIDE.The exhibition marks TIDE’ s first solo exhibition in Japan since 2021, as well as the inaugural exhibitionof HENKYO’ s new gallery space in Tokyo’ s Harajuku.

The exhibition itself will be separated into two halves to show the full range of TIDE’ s current artistic output. The first half of the exhibition ‘BLACK’ , and the second half ‘WHITE’ , will show large-scale canvas works that depict objects and motifs from everyday life with significant symbolic and personal meaning to TIDE, separated by their respective colors. Both exhibitions will also show a hundred framed watercolor paintings, a return to the small-scale and intimate works that were the origins of TIDE’ s artistic practice.

The canvas paintings in ‘1984’ depict enigmatic objects and motifs taken from the artist’ s everyday life.Removed from their original context and depicted in an almost photo-realistic style, each object and motifhas deeply personal significance; imbued with an almost totemic quality and symbolic meaning known onlyto him. Objects range from items of jewelry to children’ s toys, and cross-like forms, some of which areeasily recognisable, and others that intimate a narrative without making it explicit. Though at first glance,these works may seem like a radical departure for the artist, who up until now has primarily been knownfor his ‘CAT’ series which sees the titular character placed with in soft furnishings and domestic interiors.However, closer inspection of these previous artworks will reveal that some of the objects and motifs within these new works have previously appeared in his paintings, recurring in the background of compositions or sca ered here and there, like a trail of symbolic clues, the meaning of which is left for the viewer to deduce.

TIDE’ s works are underlined by memories from his past, the experiences of his day-to-day life and feelings of nostalgia, made manifest through the lens of a simultaneously two and three-dimensional monochrome world. The CAT character is both an embodiment of himself and his loved ones, but also serves as a conduit for various thoughts, emotions and memories. In recent years, the home-like se ing for CAT that helped establish this liminal world somewhere between a dream and reality, had begun to slowly slip away, becoming more abstract and dream-like. The walls and windows of these interiors disappeared to reveal a night sky, leaving just a cross-like window frame, creating the suggestion of a domestic space, allowing the themes of memory and nostalgia to be conveyed through the presence of the cat alone. These new works are therefore a distillation of these enduring concepts and a continuation of this gradual abstraction; culminating in a series of paintings that remove the subject ma er entirely from their original context to be suspended in isolation. This process of distillation is most evident in the ‘portrait’ paintings, which sees CAT, painted in three-dimensional form for the first time. The composition of the painting and the pose of CAT bring forth the realism and gravitas of 17th century portraiture, providing a layered and complex psychological insight into the cryptic character, as well as providing a tension between reality and fiction, perception and the self. Much like the CAT portraits works, which ask the viewer to project their own emotions onto the ambiguous expressions of CAT, the paintings that depict objects and motifs, intimate a narrative that the viewer is invited to dissect and define through their own associations, as well as the visual clues from previous TIDE artworks.

Up until now, TIDE has used an extremely limited color pale e of mostly black and white pigments, with a multitude of shades in between. These new works also reside within these parameters, with the exhibition divided into two halves; paintings grouped together between those on a black background or a white background respectively. However, closer examination of the works in the exhibition reveal the use of colors such as red and blue, that break away from the rigidity of his former monochromatic pale e, showing a shift in his painting style that focuses on depth of color and tone. Just as these new works reveal a directional shift in his style of painting, the exhibition juxtaposes these with a hundred small-scale watercolors of cat claws, marking a welcome return to the intricate and detailed pencil drawings which TIDE created at the start of his career. The image of a cat’ s claw is a recurring motif that TIDE often refers to in his works. Much like the objects in his paintings, the claw has taken on a greater meaning within his own philosophy. The claw itself can be seen as a depiction of a living creature, a part of a cat’ s anatomy that is a vital tool made of organic material that is constantly growing and regenerating, but then discarded as the new claw grows through. The claw is the material evidence of a living cat, but materially exists in a state of constant transition between life, death and regeneration; a physical representation of its presence whilst the cat itself is entirely absent. Each work in the exhibition is entirely unique and drawn from life, the fallen appendages of his own pet cats that he finds around his home and has collected as objects of curiosity and fascination.

1984-BLACK-
Friday 8th December – Wednesday 27th December 2023
12:00 – 19:00 (Closed: Sun/Mon)
Opening Party: Friday 8th December 19:00 – 21:00
HENKYO : B2F 5-9-15 Jingumae, Shibuya, Tokyo, 150-0001

1984-WHITE-
Friday 12th January 12 – Saturday 27th January 2024
12:00 – 19:00 (Closed: Sun/Mon)
Opening Party: Friday 12th January 19:00 – 21:00
HENKYO : B2F 5-9-15 Jingumae, Shibuya, Tokyo, 150-0001

*Please note the gallery will close at 17:00 on Friday 8th December 2023 and Friday 12th January 2024 in order to prepare for the opening parties.
*Please note that the address has been moved.